Om SportFys

SportFys er en konsulentvirksomhed, der tilbyder undervisning i skadesforebyggelse og træningsoptimering til trænere og idrætsudøvere.

Idrætsskader er en uundgåelig del af et aktivt idrætsliv, og hvert år kommer et ukendt antal danskere til skade i forbindelse med idrætsudøvelse. Dette kan for en udøver resultere i en længere periode væk fra sportsverdenen eller i yderste tilfælde et stop for en aktiv sportskarriere. Forskning indenfor idrætsskader er relativt nyt forskningsområde. Forskning indenfor dette område har vist større indikationer på, at skader kan forebygges via den korrekte træning.

Hovedformålet for SportFys er at give personer, der beskæftiger sig med idræt, kompetencerne til at begrænse antallet og sværhedsgraden af skader, samt kunne forstå, hvordan de skal forholde sig, når skaden er opstået.

Profilbillede linked in (3)

Idrætsfysioterapeut Jeppe Smed Nielsen/Underviser og stifter af SportFys

Jeg er uddannet fysioterapeut fra University College Syddanmark, Esbjerg, 2009. Efterfølgende har jeg uddannet mig som idrætsfysioterapeut, samt taget flere opkvalificerende kurser inden for bl.a. muskuloskeletal fysioterapi, dynamisk stabilitet og akupunktur. Siden september 2011 har jeg læst på The International Academy of Osteopathy, hvor jeg læser på den 5-årige uddannelse til osteopat.

Jeg arbejder som privatpraktiserende fysioterapeut på Klinik for Fysioterapi i Billund. Her beskæftiger jeg mig med mange forskellige patienttyper, både ældre og yngre, samt ikke-idrætsudøvere og idrætsudøvere.

Udover mit klinikarbejde er jeg løbende beskæftiget med forskellige projekter, bl.a. behandling for FC Barcelona Escola i både Danmark og Spanien, undervisning på virksomheder og i fitnesscentre. Endvidere har jeg deltaget i en ph.d. for Syddansk Universitet omhandlende træning af patienter med hofteartrose (slidgigt).

Jeg er ved siden af mit arbejde aktiv idrætsudøver, og har dyrket mange forskellige idrætsgrene bl.a. fodbold, svømning, løb, ridesport, kajakroning og forskellige former for fitness. Derfor ved jeg også, hvor meget det betyder for en sund og aktiv livsstil at undgå skader. Som aktiv idrætsudøver oplever jeg også, hvor mange, der kommer til skade bl.a. på grund af forkert og uhensigtsmæssig træning. Det synes jeg er trist, da jeg også ved, at nogle af disse skader kunne være undgået, hvis træneren eller udøveren var uddannet korrekt i forebyggelse af skader. Derfor vil jeg gerne dele min viden med andre, således at andre også kan foresætte den aktive livsstil, som jeg selv elsker højt.

linkedin

Fysioterapeut Line Løftgaard Knudsen/Underviser på skolekurser

Jeg er uddannet fysioterapeut i 2009 og har efterfølgende taget diverse kurser indenfor kroppens biomekanik og skadesmekanismer.

Jeg arbejder som fysioterapeut på Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskole (VGIE), hvor jeg siden 2010 har samarbejdet med vores idrætsfaglige team om at udvikle skadesforebyggende træning til eleverne på de forskellige idrætslinjer. Jeg varetager ligeledes skadesbehandling og evt. genoptræning af de elever, der oplever akutte- eller overbelastningsskader i løbet af året. Derudover indgår jeg i efterskolens hverdag som underviser i gymnastik, dansk og alle de andre funktioner, der følger med i jobbet som efterskolelærer.

For mig er det vigtigt, at vi som idrætslærere og efterskole gør alt hvad vi kan for at undgå lange skadesperioder hos eleverne. Dermed giver vi dem det bedste udgangspunkt for et succesfuldt efterskoleophold. Det er vigtigt, at eleverne er klar til de fysiske udfordringer de møder, når de starter på skolen, for at vi kan undgå så mange skader som overhovedet muligt. Og sker der så skader alligevel, ser vi både på de fysiske og psykiske udfordringer, samtidig med at vi forsøger at opretholde elevens integration i elevflokkens fællesskab. På efterskoler har vi en helt unik mulighed for at se og agere med det hele menneske og ikke kun den tilskadekomne kropsdel.

Man vil aldrig kunne overføre løsninger direkte fra én skole til en anden, men jeg glæder jeg mig til at bruge mine nuværende erfaringer til at samarbejde med andre skoler, der har andre behov, elever, idrætsfaglige lærere og en anden struktur. Det vigtigste for mig er, at træningen giver mening for jer og at den er effektiv og motiverende for elever såvel som lærere.

linkedin